ارسال پاسخ

۳۰ دى ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2593

pvc-asso.ir

مقایسه سفتی لوله های  pvc و چدن داکتیل

سفتی لوله، اندازه گیری مقاومت  لوله ی انعطاف پذیر در برابر انحراف از گردی ( دو پهنی) تحت بار است. یک لوله ی انعطاف پذیر لوله ای است که می تواند بدون آسیب حدودا  2درصد تحت فشار دو پهن شود. لوله های  pvc و...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: سفتی لوله، اندازه گیری مقاومت  لوله ی انعطاف پذیر در برابر انحراف از گردی ( دو پهنی) تحت بار است. یک لوله ی انعطاف پذیر لوله ای است که می تواند بدون آسیب حدودا  2درصد تحت فشار دو پهن شود. لوله های  pvc و چدن داکتیل  این الزام را برآورده می کنند و لوله های قابل انعطاف در نظر گرفته می شوند. برخی مشخصات به دلیل مقاومت در برابر بارهای خارجی به لوله ی  چدن داکتیل نیاز دارد. در حالی که این امر برای لوله های DI  با دیواره ضخیم تر صادق بود، اما دیواره های نازک تر لوله های چدن داکتیل،  pvc را به گزینه ای قوی تر تبدیل کرده است.

 

حد مجاز دوپهنی- مزایای  pvc

 لوله های  pvc قبل از شکست قادر به انحراف قطری تا 30%  هستند. AWWA C605( لوله های تحت فشار) و ASTM D3034/F679 ( لوله های ثقلی) میزان انحراف لوله های  PVCرا  تا 7.5 درصد محدود می کند  و یک فاکتور ایمنی 1:4  را فراهم می کند.

 

از طرف دیگر، انحراف های قطری لوله ی DI به طور قابل توجهی با آستر مورد استفاده محدود می شود:

•  ملات سیمانی(فاضلاب ثقلی و لوله آب تحت فشار)- حداکثر انحراف مجاز 3 درصد است که به دلیل ترک خوردگی احتمالی آستر است. فاکتور ایمنی 1:2 است.
•  پوشش انعطاف پذیر( لوله فاضلاب ثقلی و لوله فاضلاب تحت فشار)حداکثر انحراف مجاز 5 درصد است که  به دلیل آسیب احتمالی آستر است. فاکتور ایمنی1:2 است.
 

نتیجه گیری: لوله  DI در انحراف قطری کمتری در مقایسه با لوله ی  PVC می شکند و لوله های  DIاز فاکتور ایمنی کمتری در برابر شکست برخوردار است.

مقایسه سفتی لوله: مزایای  PVC

سفتی لوله (PS) با استفاده از معادله  PS = 6.7 EI / r3  محاسبه می شود:

که:

E= مدول الاستیسیته (PSI)

I= ممان اینرسی(in4/in)

r = میانگین قطر (in)

هندسه لوله برای محاسبه I  و r استفاده می شود. مقادیر مدول000E = 400، psi برای pvc  و 24000000 برای DI  ( چدن داکتیل) است. نمودار  پایین لوله ها را در رده فشاری یکسان (PC) : لوله DI PC250  و  PVC PC 235  مقایسه می کند.

 

همانطور که در شکل نشان داده شده است، لوله ی  PVC دارای سفتی بالاتری در تمامی سایزها است و مزایای  PVC با افزایش سایز لوله در مقایسه با  DI افزایش می یابد.

یک تصویر به اندازه هزار کلمه ارزش دارد اما مهندسان تحلیل کمی را نیز ترجیح می دهند:

 

•  برای سایز 14 اینچ، لوله ی  PVC دارای سفتی 1.7 برابر لوله های چدن داکتیل است
•  برای سایز 24 اینچ، لوله ی  PVC دارای سفتی 2.6 برابر  لوله های چدن داکتیل  است.
•  برای سایز 36 اینچ  لوله ی  PVC 3.4 برابر سفتی حلقه  ای بزرگتری دارد.

 

حقایق:

  1. لوله ی  PVC PC235 نسبت به لوله ی  DI PC250 از سفتی بیشتری برخوردار است و درنتیجه انحراف قطری کمتری دارد.
  2.  لوله ی  PVC  با اطمینان می تواند 5 برابر انحراف قطری بیشتری در مقایسه با لوله های چدن داکتیل با آستر ملات سیمانی تحمل کند.

در نتیجه:  برای این مثال، لوله های  PVC استحکام بالاتری دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط